Belly button. Silva, 2024. Sala Cannoniera, Rocca Paolina, Perugia, Italy. Music by Ernest Giralt. Curated by Anna Ricci, with the support of Comune di Perugia and Imago Art Gallery. Photos by Michelangelo Puoppolo.
Belly button. Fabric, threads, chain, filling, metal rings. 2024.
Belly button. Detail.
Vainas. Fabrics, threads, feathers, seeds, shells, beads, brass, jewelry. 2022.
Vainas. Fabrics, threads, feathers, seeds, shells, beads, brass, jewelry. 2022.
Vainas. Details.
Trippa e lingua. Fabric, threads, metal chain, metal rings, wax. 2024.
Trippa e lingua. Details.
Silva. Installation and live performance. Fabric, filling, rope, flowers, branches. 2024.
Silva. Details.
Silva. Jessica Moroni. Sala Cannoniera, Rocca Paolina 11.07.2024 - 23.07.2024
EN VERSION
“The true name for the world is forest”
Lucia Palladino
In the imposing and majestic spaces of the Rocca Paolina, among the sharp architectural perspectives and the pointed profiles drawn by the stone, where it would seem impossible to find any trace of nature, the forest (in Latin, silva) will find its space once again. A forest understood both as a physical place and as an intimate and spiritual dimension. The fine weave of Jessica Moroni’s textile installations recalls this dense world, a territory that in the collective imagination stands as the limit for civilized culture and the beginning of an order governed by the laws of nature. The artist invites us to immerse ourselves in the silva to reestablish primordial priorities and hierarchies, to mend ancient bonds with the earth, to feel its gifts in our hands and to contemplate the completeness of a different architecture, the symmetry of its rhythm.
In her drawings we rediscover hanging forms, potential sculptures belonging to an ideal dimension and never became real. Halfway between nature and artifice, the graphic works with their plasticity reveal much about the deep essence of things through their archetypal and symbolic value. Jessica Moroni’s language suggests an original interpretation of our “world-making”, because entering the forest means recognizing the hidden bonds and the cosmic correspondences that exist between humans and nature.
Anna Ricci
IT VERSION
Silva
“Il vero nome per mondo è foresta”
Lucia Palladino
Negli imponenti e maestosi spazi della Rocca Paolina, tra le prospettive architettoniche taglienti e i profili acuminati disegnati dalla pietra, dove sembrerebbe impossibile trovare qualsiasi indizio della natura, la foresta (in latino silva) ri-troverà il suo spazio. Una foresta intesa sia come luogo fisico che come dimensione intima e spirituale. Il sottile ordito di cui sono intessute le installazioni tessili di Jessica Moroni richiama questo fitto mondo, un territorio che nell’immaginario collettivo si pone come limite alla cultura della civiltà e principio di un ordine regolato dalle leggi della natura. L’artista ci invita a immergerci nella “silva” per ristabilire le priorità e le gerarchie primigenie, ricucire antichi legami con la terra, sentirne i doni tra le mani, contemplare la compiutezza di una differente architettura e suoi ritmi.
Nei disegni riscopriamo forme sospese, sculture in potenza, appartenenti a una dimensione ideale e mai consegnate alla realtà. A metà strada tra natura e artificio, le opere grafiche col loro plasticismo raccontano molto dell’essenza profonda delle cose, del loro valore archetipico e simbolico. Il linguaggio di Jessica Moroni suggerisce una lettura originale del nostro “fare mondo”, perché entrare nella foresta significa riconoscere i legami celati e le corrispondenze cosmiche che esistono tra l’uomo e la natura.
Anna Ricci